PR

5 cech, które powinien posiadać (nie tylko) PR-owiec

Kiedy spytasz, jakie cechy powinien posiadać profesjonalista branży public relations, otrzymasz tyle odpowiedzi, ilu pytanych. Musi posiadać ogromną wiedzę, być osobą komunikatywną, mieć orientację w bieżących trendach, rozumieć procesy biznesowe i ogarniać relacje międzyludzkie, itd., itp.. Jest jednak kilka stałych w tym całym zamieszaniu. Oto 5 najważniejszych cech, które powinien posiadać PR-owiec.

1. Zdolność do koncentracji

W świecie, w którym tak wiele się dzieje, w którym atakuje nas tak wiele informacji, bardzo trudno zachować skupienie. Podobno w dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie skoncentrować się na góra 3 sekundy! A wokół ans tyle rzeczy do obejrzenia, przeczytania, zrozumienia. A do tego rosnące oczekiwania klientów. Dlatego też tak  ważna jest PR-owca zdolność do koncentracji na jednym, konkretnym zdaniu. Kiedy zaczynasz pracę nad projektem zapomnij o Facebook’u, memach, nerwowym zerkaniu na telefon, sprawdzaniu maili co 5 sekund i pogaduszkach z kolegami na temat sobotniego grilla. Tak zwana wielozadaniowość (multitaskin), do niedawna traktowana jak ósmy cud świata i wyjątkowo polecany talent jest zdecydowanie przereklamowana. Zgodnie z badaniami, to zwykłe marnowanie cennego czasu. Paradoksalnie, robią więcej – robisz mniej.

2. Zdolność do słuchania

Komunikacja nie polega na tym, że to Ty komunikujesz światu, co masz do powiedzenia. To także zdolność do słuchania innych. I to nie tylko po to, żeby odpowiedzieć, ale przede wszystkim po to, by zrozumieć. Większość z nas, nie tylko PR-owców, jest niestety tak skupiona na sobie, na swoich genialnych pomysłach, którymi musi się natychmiast podzielić z całym światem, że zapomina z kim rozmawia, o czym rozmawia i że w ogóle rozmawia. Jak w takim razie mamy zrozumieć oczekiwania klienta. Weź zatem głęboki oddech, policz do 10 i zanim zaczniesz gadać – posłuchaj!

 

3. Ciekawość kota

Wiesz o tym, że koty są ciekawskie? Mawia się, że „ciekawość zabiła kota” (curiosity killed the cat). Ale co Cię nie zabije, to Cię wzmocni. Szczególnie w tej branży. Musisz być osobą ciekawą świata, nowych trendów (nie tylko w Twojej branży), nowych rozwiązań, nowych narzędzi i technik, a w końcu ciekawą tego, co pragnie osiągnąć Twój klient. Tylko w ten sposób wykonasz swoje zadanie.

4. Bądź pomocny

Wielu, wiem z doświadczenia, PR-owców skupionych jest tylko i wyłącznie… na sobie. Przypadłość ta dotyka zarówno początkujących, jak i profesjonalistów. Myślą o sobie, swoich pomysłach, swojej karierze, nawet w rozmowach z innymi i tak głównie mówią… o sobie! Podanie pomocnej dłoni koledze z tego samego pokoju, nie wspominając już o znajomych z innej agencji to już prawdziwy cud. Tymczasem bycie pomocnym naprawdę popłaca. Jeżeli podasz komuś pomocną dłoń możesz oczekiwać, że w przyszłości on zrobi to samo dla Ciebie. Okej, są tacy, którzy zapomną o przysłudze w trzy sekundy później. Ale nie możesz też patrzeć na świat wyłącznie przez czarne okulary.

5. Profesjonalizm profesjonalisty

Profesjonalista musi być profesjonalistą w każdym calu. W każdym aspekcie życia, w każdej chwili i sytuacji. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Twój biznes również. Nie wystarczy być profesjonalistą na spotkaniu z klientem czy na branżowej konferencji. Także wychodząc z biura musisz trzymać fason. Nie pozwól przyłapać się na niekomfortowej, nie mówiąc już o kompromitującej sytuacji. Miej cały czas w pamięci słowa Warren’a Buffett’a: „20 zajmuje budowanie reputacji, a wystarczy 5 minut, żeby ją stracić.”

Podsumowanie

Czy to, co napisałem powyżej, to jakaś nowość? Absolutnie nie! A może to zasady odnoszące się do „starej szkoły”? Też nie! To prawdy wieczne i ponadczasowe, a co najważniejsze – obowiązujące w życiu nie tylko PR-owca.
PR-owiec
Photo by rawpixel.com from Pexels
Podziel się!